هدف طاسی خویشتن را بوسیله دقت بررسی کنید. چرا می خواهید خطبه کنید؟ هر پیامی در خطبه تان باید بوسیله آن هدف ربط داشته باشد تا قضیه ی شما را استواری نرم.

دریافتن هدف کلی سخنرانی

به خطبه قرین هرمی برعکس بیندیشید. طریق ی هرم نشانگر هدف کلیِ سخنرانی است. هنگامی که سخنران روند اش را بازتعریف و تشریح می بطی ء و به طرحِ بحث های پشتیبان می پردازد، هرم رفته رفته باریک تر و ساخته تر می شود تا سخنران نکته اش را به شکلی اثرگذار بیان بطی ء. اغلب اوقات آسان است که پهلو باریک ترین نکته تمرکز کنید؛ اما به همان قطع همچنین بنیانی است که گامی به عقب بردارید و کمال مطلوب کلی خطبه را نرم کردن کنید.

از نگرگاهی گسترده تر، سخنران باید از خویشتن بپرسد: امیدوارم که از این سخنرانی چه چیزی به دست آورم؟ آیا هدفم اطلاع رسانی است؟ متقاعد کردن دیگران؟ یا شاید بخشی از هر دو؟ یا شاید مشغولیت است؟» چهار سنخ سخنرانی اصلی (و بنابراین، چهار جنس کمال مطلوب) بود دارد: معارفه رسانی، متقاعدسازی، آموزش یا سرگرمی. هر سنخ از این خطبه ها شاید دربرگیرنده ی ویژگی هایی از دیگر انواع سخنرانی ها باشد تا سرانجام، ترکیبی جالب و اثرگذار خلق شود و سخنرانی به ساخته ترین خال در رأس هرم برسد.

بخاطر نمونه، تجسمِ موضوع پایه ای مانند فیسبوک را برای مخاطب درون دید بگیرید: سخنران برای چه کسانی سخنرانی خواهد کرد؟ سن شان و میزان دانش آنها تو چه حدی است؟ جمعی از دانشجویان شاید زمینه ی دانشِ گسترده تری در مقایسه با شماری از مخاطبان مرشد تر داشته باشند؛ البته خیر وما! امروزه، مادربزرگ های بسیاری همچنین می توانند بیش راحت تر از جوانی بیست ساله در دنیای فیسبوک به گردش وگذار سرگرم شوند.

اگر هدف کلی آموزش است، شاید سخنران توضیحی درباره ی تنظیماتِ حریم خصوصی در فیسبوک ارائه دهد. وقتی وی مرام و مسئله اش را مشخص پر حرارت کند، سخنرانی شاید به این موضوع محدود شود که چرا مهم است که تنظیمات حریم مخصوص یک نفر نمایان شود.

زمان حال خطبه ای را تخیل کنید که می خواهد مخاطبی را متقاعد کند؛ برای نمونه، سخنران می خواهد انباشتگی سالمندی را به بهره برداری از فناوری های نوینِ رایانه و اینترنت همچون فیسبوک ترغیب بطی ء. سخنران ممکن است تو اینجا نیز ناگزیر از مقداری آموزش باشد؛ اما قطعا هدف اصلی او متقاعدسازی این جمعیت است. بنابراین، می کوشد تا درباره ی مزایای شبکه های مدنی همچون فیسبوک یا مزایای شناختیِ یادگیری در سنین بالا و تأثیر فناوری در بهبود آن سخن بگوید. از آنجا سخنران می تواند این مسئله را توسعه دهد که مثلا، فیسبوک ابزاری ارزشمند بخاطر سالمندان است تا بتوانند رابطه شان را با عزیزان شان حفظ کنند و نیز به طور بی آرامی زمان، توانِ شعور و حافظه ی خود را که با افزایش سن بوسیله ضعف و سستی می گراید، تقویت کنند.»

سخنرانی هر هدفی که داشته باشد، سخنران باید پیش از پرداختن به نکات مشخصِ قضیه، حتما گامی به عقب بردارد تا شعار کلی و گشاد ی خطبه خویشتن را معاینه و موشکافی کند. سخنران باید اطمینان یابد که همه ی شواهد و مطالب در خطبه بوسیله کمال مطلوب کلی وابسته است تا محتوایی منسجم و کنجکاو به مخاطب ارائه دهد. هدف خاص سخنرانی

هدف ویژه سخنرانی، موضوع و کمال مطلوب طاسی را با هم درمی آمیزد.

چنان که پیش تر گفته شد، سخنرانی را شبیه هرمی به پشت ببینید. وقتی سخنران هدفش را بازتعریف و تشریح می کند، سخنرانی بوسیله تدریج تا چسبیدگی به نکته ی پایانی باریک می شود. پهن ترین بسرنوشت شوم دچار کردن نشانگرِ موضوع است که در پی آن، شعار طاسی (اطلاع رسانی، متقاعدسازی، آموزش خواه مشغولیت) می آید.

پس از آن، نکته سنج ترین سطح، هدف خاص است که موضوع و هدف طاسی را با هم ترکیب می کند. برای نمونه، چنانچه موضوع، رسانه های مدنی است و نیت سخنران خبر رسانی است، هدف خاص، خبر رسانی به مخاطب درباره ی رسانه های اجتماعی است. سخنران شاید با تمرکز پیاده شدن مبحثی محدودتر در موضوعش متشابه توئیتر، دقیق برنده شود. درون این مورد، هدف ویژه خیس ممکن است شناسایی رسانی به مخاطب درباره ی سیر تکاملی توئیتر به نشانی یک رسانه ی اجتماعی باشد.

حرکت از هدف کلی به لفظ شعار خاص، کاملا به اصلاح و بهبود شعار وابسته است. چنانچه خطبه بسیار از حد گسترده باشد، مخاطب درباره ی آنچه که سخنران می کوشد از راه سخنرانی انتقال دهد، سردرگم و نامطمئن خواهد شد. بوسیله نعوظ اندوه زمان، سخنران باید تعادلی قرص درنگ و دریابد که بخاطر برقراری وابستگی با مخاطب، چگونه از مرام طاسی بوسیله سوی هدف خاص حرکت خواهد کرد. سخنران باید از مقیاس دانشِ پیشینِ مخاطبان خویشتن از موضوع خطبه آگاه باشد و بداند چطور انفراد های جمعیت شناختی آنها مانند سن، جنسیت، فرهنگ و سطح تحصیلات ممکن است کنار ماخذ ی دانشی شان تأثیر بگذارد؟

سخنران باید با بهره گیری از استاندارد هرم وارونه، حروف حرکت به روشن ترین و محدودترین نکته را به مداقه طراحی کند و از بحثِ بسیار ازحد ویژه داخل زمان غلط بپرهیزد که نتیجه ی موکد آن، ازدست رفتنِ توجه و تمرکز مخاطب است.

اما چه می شود اگر سخنرانی م از یک مرام داشته باشد؟ چنان که پیش پر حرارت رمز شد، همگی ی سخنرانی ها صرفا به چهار کمال مطلوب طاسی محدود نمی شوند. برخی از سخنرانی های ترغیب کننده شاید عناصری از سخنرانی های آموزنده یا سرگرم کننده را دربربگیرند. اگر این سیاق باشد، در آغاز باید مهم ترین و مهم ترین هدفِ سخنرانی را اطلاع کرد و درون نهایت، روشن کرد خطبه دقیقا می خواهد چه چیزی به مشت آورد؟ از این نقطه، می توانید اهداف خاص تر دیگر را تابع قرار دهید.

بخاطر نمونه، هنگامی که سخنرانیِ ترغیب کننده ای درباره ی تاسیس توئیتر به عنوان لباس غالبِ رسانه ی اجتماعی عرضه می شود، مرام کلیِ سخنران، متقاعدکردن است و مرام خاصش، متقاعدسازی درباره ی این اعتقاد است که توئیتر، لباس غالبِ رسانه ی اجتماعی است. اما شاید سخنران اهداف دیگری هم داشته باشد؛ مثلا با سخن از اینکه چطور برخی از احصائیه های کاربریِ تقلبی و تقلیدی بیشتر از شمار های کاربریِ رسمی هوادار دارند، جنبه های دیگری را هم از دنیای توئیتر نشان دهد.

سرانجام، سخنران همچنان می کوشد تا با متقاعدکردن مخاطب برای اعتقاد بوسیله اینکه توئیتر رسانه ی اجتماعی غالب است، بوسیله هدفی اختصاص دست یابد. روزی گیری از نقل تعهد های سرگرم کننده به عنوان اندکی از راهبردتان شاید تحت پوشش آن هدف راحتی بگیرد؛ خیر در کنار یا بالاتر از آن.

فقط به مجسم سازی هرم وارونه ادامه دهید و بوسیله پدیدار ترین نکات نزدیک تر و نزدیک مرطوب شوید تا از این طریق، موضوع را در فرایندی نرم و باثبات به هدفی اختصاص و مسئله ای محکم با شواهد واقعی توسعه دهید. درود سیلان

اعتراف سیلان تان باید به شکلی شفاف، کمال مطلوب و نکات اصلی سخنرانی تان را تقریر کند.

جریان تان را موشکی ببینید که فضاپیمایی را هدایت می کند که خطبه شماست. این موشک از همان مطلع حیات دارد و به نحوی مسیر خطبه تان را تربیت می کند.

تعریف ِ قضیه، اساسا ارائه ی خلاصه ای ساختاری از خطبه تان است. وقتی روند ای را تعریف می کنید، در واقع، بخاطر خودتان اشعار کرده اید که خطبه تان چه خواهد گفت؛ شما چه موضعی خواهید داشت و نیز هدف سخنرانی چیست. از کاری که برای محدودکردن دامنه ی موضوع سخنرانی تان انجام داده اید، بهره بگیرید؛ هدف سخنرانی تان را تعیین کنید و قضیه ای ستایش کنید تا بقیه ی آن را شکل بخشید. شکل دادن قضیه

به خطبه تان به شکل کلی نگاه کنید: جدیت می کنید تا از آن چه چیزی بوسیله مشت آورید؟ پیام واقعی تان که امیدوارید مخاطب گرفتن نرم چیست؟ از اینجا، با رک ترشدن فرایند، ابتدا به پردازش و ترقی ی مسئله تان کنید؛ تا وقتی که بتوانید یک تا پنج نکته ی واقعی خطبه تان را مدح کنید. اندازه ی این بخش معمولا از یک تا سه گانه یکسره است. تعیین نگرش سیلان

روند تقریبا باید درون آغاز سخنرانی تان و درون نتیجه گیریِ توضیحات اولین معرفی شود. قراردادن روانی داخل آنجا راهی برای آشناکردن مخاطب با موضوع خاص تان است. این شناساندن باید عبارتی اخباری باشد و اشعار نرم که شما از چه موضعی مناظره خواهید کرد.

همچنین، بوسیله ویژه مفید است که در چند جمله و موقت به دنبال تقریر روانی تان، خلاصه ای از اینکه چطور می خواهید به آن اهداف برسید بگویید. درون ته سخنرانی، باید قضیه تان را دوباره بیان کنید (احتمالا بوسیله شکلی مختصرتر) تا آنچه را که در کشش حروف خطبه تان به شکلی جامع مناظره کرده اید، دوباره بوسیله مخاطب تان یادآوری و اثبات کنید.

کلکسیون آموزش سخنرانی و تدبیر اعتراف احاطه خطبه و فن تقریر را بیاموزید و مخاطبان را کدر و مبهوت خود کنید.

24،000 تومان20،000 تومان مشاهده محصول

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها