طراحی لوگوی یک کسب وکار، محصول همکاری بازاریاب برند و متخصص برند است. بهینه و شناخته شده ترین لوگوها معمولا درون سه فردی یعنی سادگی، ماندگاری و مجرد وجود داشتن مشترک هستند؛ لوگوهایی که حتی به سمبل ثمر تولیدی آن تبدیل می شوند. به نشانی شهید همگی ی مردم گیتی لوگوی کوکاکولا را تشبیه کردن نوشابه می دانند.

همچنین گاهی اوقات لوگوهایی که مدل سازی می شوند هیچ ارتباطی با محصول شریک شدن ندارند. بوسیله عنوان مثال لوگوی اپل یک سیب گاززده است که هیچ ارتباطی با محصول تولید این باهم اتحاد کردن یعنی کالاهای الکترونیک ندارد. یا بوسیله نشانی مثال لوگوی استارباکس یک جمعیت دریایی است ولی تمام محصولات شریک شدن به نوعی با قهوه سروکار دارند. سه مفهوم سادگی، ماندگاری و ذهنی بودن چه معنایی در طراحی لوگو دارند و لوگوهای نامی چگونه این سه اصل را به حکم پژمرده اند؟

سادگی

اگر دقت کرده باشید اغلب لوگوهای معروف از رویت گرافیکی ساده هستند اما این به این معنا نیست که طراحی آن ها هم ساده است. تحول کردن یک ایده به یک سمبل، معمولا سخت ترین بسرنوشت شوم دچار کردن فرایند مدل سازی لوگو است. بسیاری از لوگوهای صلاحیت دار هیچگاه افزودنی گرافیکی ندارند و تنها معروفیت برند با فونتی خاص تو یک پس اساس ی رنگی نوشته شده است. بوسیله عنوان مثال لوگوی برندهایی مانند کوکاکولا، فداِکس، لگو، سونی و آی بی ام که در ادامه بیشتر تشریح می دهیم، همگی یک نوشته ی ساده با فونتی خاص هستند که داخل طول چندین سال بعد از طراحی، در ذهن مخاطب ماندگار شده اند.ماندگاری

به یاد آوردن لوگوی یک برند رابطه ی مستقیمی با سادگی آن دارد. تمامی لوگوی های موفقی که درون دنباله بررسی می کنیم، یک مفهوم تصویری دارند که آن ها را به سمبلی ماندگار درون ذهن ما دگرگونی کرده است. بااین حال لوگوی بسیاری از انبازی های بزرگ و موفق در حافظه مخاطب صلاحیت دار نمی شوند چون نمی توانند با ایده ی واقعی برند ربط برقرار کنند؛ شاید به این دلیل که بیش از حد پیچیده یا بیش از معادل ساده هستند. لوگوی یک برند زمانی سزا می شود که خیر بسیار پیچیده و خیر بسیار ساده باشد.تحلیل

یک اشتباه مرسوم در طراحی لوگو این است که تلاش می شود یک سمبل، برند را به معنای واقعی کلمه، توصیف کند؛ ولی گاهی اوقات اندکی حواس پرتی و برانگیختن دریافتن کنجکاوی مخاطب پند می شود. به عنوان شهید لوگوی اپل یک سیب گاز زده است که با نام آن تیمار خوانی دارد ولی ارشد ترین نکته ی انحرافی این است که اپل یا همان سیب، هیچ ارتباطی با محصولات تولیدی این شرکت ندارد. مصرف از این طور نمادهایی شاید ارتباطی با فعالیت اصلی برند نداشته باشند ولی درون ذهن مخاطب ماندگار می شود.

زمان، دقیق ترین و ابکی گیرترین معیار سنجش توفیق یک لوگو است. لوگوی برندهای معروف از طوفان های اقتصادی با توفیق گذر می کنند و هویت برند را داخل طول چند دهه بوسیله نیکی ارائه می دهند. تمامی لوگوهایی که در ادامه مطالعه می کنیم سه فردی سادگی، ماندگاری و ذهنی بودن را میلیونر هستند.۱۰- لگو (Lego): فونت حبابی



سال نقشه کشی: سال ۱۹۵۴ (نوشته ی حبابی شکل)، سال ۱۹۷۳ (نسخه ی فعلی)، سال ۱۹۹۸ (به روزسانی کوچک)

برنامه ریز: چندین کارمندان باهم اتحاد کردن لگو

سال های مصرف از لوگو: از سال ۱۹۵۴ تا امروز (۶۶ سال)

لگو، یکی از محبوب ترین افزار ورزش های دوران کودکی هر بچگی است. برند لگو با طراحی محصولات خویشتن تلاش می نرم دریافتن خلاقیت، آزادی و مشغولیت را در بچه ها تقویت کند و رنگ های برملا استفاده شده تو طراحی لوگو نیز، همین پیام ها را به مخاطب منتقل می کنند.



اولین نسخه ی فونت حبابی

لوگوی این شرکت در سال های مطلع بعد از روش اندازی آن تغییرات زیادی داشت و نخستین بار تو سال ۱۹۵۴ مورد مصرف راحتی گرفت. لوگوی فعلی از سال ۱۹۷۳ تغییر اضافی نداشته و تنها در سال ۱۹۹۸ اندکی به روزرسانی شده است.

لوگو در میدان رقابتی اسباب بازی ها، همچنان پرعضله حرکت می درنگ.۹- یو پی اس (UPS): پاپیون



سال نقشه کشی: سال ۱۹۶۱

طراح: پاول راند

سال های استفاده: از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۳ (۴۳ سال)

یوپی اس یک همدستی حمل ونقل آمریکایی است و پاول راند، یکی از بزرگ ترین طراحان گرافیست صد ۲۰ که نامش در پروژه های مدل سازی لوگوی معروفی مانند آی بی ام، ای بی سی و واشنگتن هاوس بوسیله چشم می خورد، لوگوی این باهم اتحاد کردن را در سال ۱۹۶۱ بازطراحی کرد. وی برای طراحی لوگوی جدید از طراحی قدیمی وحی گرفت و یک پاپیون به بالای لوگو اضافه کرد. این لوگو داخل سال ۲۰۰۳ بازهم تغییر کرد و پاپیون بالای آن حذف شد.



نسخه ی طراحی راند درکنار نقشه کشی جدید (طراحی سال ۲۰۰۳)۸- فراری (Ferrari): اسبی که روی دو پا بلند شده است



سال طراحی: ۱۹۴۷ (همراه با عبارت Ferrari)

 طراح: ناشناخته/ تشبیه کردن سنتی cavallino rampante یا همان اسبی که روی دو پا بلند شده است

سال های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۴۷ تا امروز (۷۳ سال)مقاله ی مرتبط:بیوگرافی انزو فراری، مؤسس برند فراری

تاریخچه ی اسب نامی لوگوی فراری به هواپیمای جنگی یکی از خلبان های نامی ایتالیایی برمی گردد. فرانچسکو باراکا یکی از خلبان های ایتالیایی معروفی است که درون سال ۱۹۱۸ کشته شد و روی هواپیمای او تمثال اسبی بود که روی دو پای خود اهتزاز شده حیات. انزو فراری (بنیاد گذار برند فراری) تصمیم گرفت ملاقاتی با والدین این خلبان معروف داشته باشد و در جریان همان دیدار، مادر خلبان از او می خواهد تمثال اسب مشهور را برای افزایش اقبال روی خودروی خود نصب کند.

انزو فراری داخل دهه ی ۲۰ و ۳۰ میلادی تو آلفا رومئو فعالیت می کرد و چند سال پس ازآن یعنی داخل سال ۱۹۴۷ تصویر اسب سرکش برای اولین مرحله روی خودروهای فراری نمودار شد. لوگوی فراری خیر به خاطر رمان جالب آن، بلکه بوسیله تفکر سادگی و خاطره انگیز بودنش در ذهن انسان سزا شد و دیدن یک اسب سرکش حسی از قدرت و سرعت را تو ذهن تداعی می کند؛ دقیقا همان مفهومی که یک خودروی اسپرت باید داشته باشد.۷- فداِکس (FedEx): مدال فِلِش



سال نقشه کشی: ۱۹۹۴

طرح ریز: لیندون لیدر

سال های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۹۴ تا امروز (۲۶ سال)

چنانچه نمی دانستید در مدل سازی لوگوی فداکس از یک فلش مصرف شده است، احتمالا تو نگاه نخست متوجه این موضوع نخواهید شد. لیندون، لوگوی فداکس را در سال ۱۹۹۴ طراحی کرد و تو نگاه مبدا به دیدن می رسد تنها نام برند با یک فونت و رنگ خاص تصنیف شده باشد؛ یعنی کاری که پاول رنر در سال ۱۹۲۷ برای طراحی لوگوی این برند انجام داد.

اما اگر دقیق برنده نگاه کنید، هوشیار می شوید داخل طراحی جدید بین فضای تهی میان e و x یک فلش کوچک سفیدرنگ وجود دارد. همان نعوظ که در موسیقی، خموشی به اندازه ی نت ها عظمت دارد، رنگ جزیی سفید همچنین در طراحی گرافیک بوسیله عنوان یک عنصر مثبت کاربردی است.۶- مک دونالدز (McDonald’s): کمان های طلایی



سال طراحی: ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۸

طراح: استنلی کلارک مستون و سایرین

سال های مصرف از لوگو: ۱۹۶۸ تا امروزمقاله ی مرتبط:داستان برند: مک دونالد، موفق ترین میخانه زنجیره ای جهان

لوگوی کمان های زرین مک دونالد درون سال ۱۹۵۲ توسط بنیان گذاران مک دونالد یعنی ریچارد و موریس مک دونالد، طراحی مفهومی پیدا کرد و داخل طول دو دهه ی بعد چندین بار تحول کرد. نسخه ی فعلی لوگو بیش از ۵۰ سال است که استعمال می شود.

درون لوگوی مک دونالد همچنین مشابه سایر لوگوهای معروف، از رنگ های شناخته شده ی برند یعنی سرخ و زرد استفاده شده است. لوگوی فعلی برند، بخشی جداشده از لوگوی این برند در سال های گذشته است که از همان رنگ های مشهور تو آن کاربرد شده و تغییرات کوچک دیگری روی آن اعمال شده است.۵- کوکاکولا (Coca-Cola): دست شیار



سال نقشه کشی: ۱۸۸۶

طراح: فرانک ماسون رابینسون

سال های مصرف از لوگو:  ۱۸۸۶ تا امروز (۱۳۴ سال)مقاله ی مرتبط:رمان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

لوگوی کوکاکولا یکی از قدیمی ترین لوگوهایی است که هنوز بوسیله همان شکل کاربرد می شود. این لوگو همچنین قرین لوگوی مک دونالدز و لوگوی بسیاری از برندهای دیگر، توسط یک طراح متخصص، مدل سازی نشده است. درواقع رابینسون، حسابدار جان استیث پمبرتون، مبتکر نوشابه های کوکاکولا بود.



بیلبورد معروف کوکاکولا در سیدنی استرالیا

لوگوی کوکاکولا بر پایه ی نوعی دست خط نامدار به نام اسپنسرین (Spencerian) که درون آن زمان در آمریکا معروف بود، مدل سازی شده است. کوکاکولا تو تمام این سال ها از همان لوگوی باستانی خود مصرف کرده و این باعث شده است تا به عنوان نماد نوشابه در سراسر جهان شناخته شود.

ناگفته نماند سایر عناصر شبیه بطری های شیشه ای معروف شربت نیز در ماندگاری برند آن درون ذهن آدم نقش پررنگی داشته است.۴- استارباکس (Starbucks): انباشتگی دریایی



سال مدل سازی: ۱۹۸۷

برنامه ریز: انواع

سال های استفاده از لوگو: ۱۹۸۷ تا امروز (۳۳ سال)مقاله ی مرتبط:شعر برند: استارباکس، بزرگ ترین کافی شاپ زنجیره ای جهان

لوگوی پری بحری استارباکس بوسیله سال ۱۹۷۱ برمی گردد ولی در کشش سال های بعد قدری سهل سازی شد تا اینکه درنهایت درون سال ۲۰۱۱ لوگوی فعلی آن طراحی شد.



تغییرات لوگوی استارباکس

استارباکس یکی دیگر از برندهایی است که لوگوی آن یعنی پری بحری تقریبا هیچ ارتباطی با مفهوم حقیقی برند و حوزه ی فعالیت آن یعنی قهوه ندارد. درواقع همین موضوع استارباکس را در بازار شدیدا رقابتی قهوه، به نامی متمایز دگرگونی کرد؛ ساده شدن لوگو درون طول این چند سال، ماندگاری آن را افزایش داده است.۳- وولمارک (Woolmark): چرخش



سال مدل سازی: ۱۹۶۴

طراح: فرانکو گرینیانی

سال های مصرف از لوگو: از سال ۱۹۶۴ تا امروز (۵۵ سال)

لوگوها برای تولیدات و استانداردهای صنعتی مخلوق می شوند اما این موضوع قدیم نادیده گرفته می شود. دبیرخانه ی بین المللی پشم در سال ۱۹۶۴ با برگزاری یک مسابقه ی طراحی، وصیت ساخت لوگویی نمادین برای محصولی از جنس صددرصد پشم را داد.

فرانکو گرینیانی یکی از هنرمندان مشهور ایتالیایی به عنوان یکی از داوران این مانور حضور داشت. او که از چونی مدل سازی شرکت کنندگان ناراضی بود، تصمیم گرفت با شهرت مستعار فرانچسکو سارولیا داخل مشق شرکت بطی ء. او بخاطر برگزینی طرح بازپسین بوسیله طرحی جاهل از طرح خودش رأی رحم تا کسی بوسیله این موضوع شک نکند. درنهایت طرح او به عنوان نماد برگزیده انتخاب شد و لوگوی وولمارک بوسیله یکی از معروف ترین لوگوهای قرن ۲۰ تحول شد.۲- اپل (Apple): گازی از یک سیب



سال نقشه کشی: ۱۹۷۷

طراح: راب جانوف

سال های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۷۷ تا امروز (۴۳ سال)

لوگوی اپل از تغییرات عمده ی شرکت و همچنین شکست تجاری آن در سال های ۱۹۹۰ و تا اینکه موفقیت جهانی آن در سال های اخیر، جان سالم به در برد.



لوگوی اصلی، تصویری از آیزاک نیوتون که توسط استیو جابز و رونالد وین طراحی شد و تنها یک سال دوام داشت

داستان لوگوی اپل تا حدودی شبیه به شعر لوگوی استارباکس و یادآور کشف ضابطه جاذبه توسط آیزاک نیوتون و داستان سیبی است که به سر او تلاقی کرد. اما فرایند ساده سازی لوگوی اپل برخلاف استارباکس، طولانی نبود. جانوف در سال ۱۹۷۷ لوگوی رنگی رنگی اپل را طراحی کرد. بعد از آن لباس اصلی لوگو تبدیل چندانی نکرد اما تا سال ۱۹۹۹ استایل آن کمی دست خوش تغییر شد.۱- نایکی (Nike): اسووش



سال نقشه کشی: ۱۹۷۱

طراح: کارولین دیویدسون

سال های کاربرد از لوگو: از سال ۱۹۷۱ تا امروز (۴۹ سال)مقاله ی مرتبط:رمان برند: نایک، از مربی گری تا تولید کفش های ورزشی

نایکی اسووش (Swoosh) یکی از نامدار ترین لوگوهای جهان است که با گذر زمان تبدیل کرده است. لوگوی نایکی در سال ۱۹۷۱ توسط مدل سازی به نام کارولین دیویدسون، دانشجوی دانشگاه پورتلند بازطراحی شد و مرام از طراحی اش این حیات که درک حرکت را درون بیننده القا یواش.



طرح پا بر جا دیویدسون

دیویدسون بابت طراحی این لوگو، ۳۵ دلار از نایک دریافت کرد و نیز مدتی بعد سهام این انبازی را نیز گرفتن کرد. نایکی درحال حاضر رتبه ی ۸۹ را میان ۵۰۰ همکاری گران کردن جهان دارد و ارج بازار آن به ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد.بیشتر بخوانید:جایگزینی تکمه بازگشت به عقب با Swipe در اندروید Qهرآنچه باید در مورد هویت برند بدانیدهرآنچه باید در تک آگاهی از برند بدانیدبرندسازی دربرابر بازاریابی؛ راهکارهای نوآورانه داخل بازار دیجیتال امروزهرآنچه باید درباره ی شعر سرایی داخل کسب وکار بدانید

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها